Bakker Piet voelt vertrouwensband met Beko Groothandel

14 mei 2018 |

“Als bakkers kiezen we allemaal een eigen segment om te bedienen en maken keuzes in grondstoffen en ingrediënten. Beko Groothandel moet echter de bakkerijsector branchebreed bedienen! Een hele uitdaging. Toch grijp je als bakker in hun assortiment eigenlijk nooit mis. Dat noem ik topsport.”

door Linda van ’t Land

Aan het woord is Ronny van der Horst, samen met zijn vrouw Esther eigenaar van Bakker Piet in Elspeet: een gemengde bakkerij met lunchroom waar de kernwaarden Puur, Smaak en Ambacht hoog in het vaandel staan. Tweemaal per week bestellen ze het leeuwendeel van hun grondstoffen bij Beko Groothandel en krijgen die ook tweemaal per week geleverd door een vriendelijke chauffeur. “Omdat we niet zoveel ruimte hebben in onze bakkerij, hebben we gevraagd of Beko Groothandel een keertje vaker dan normaal kan komen. Dan hoeven wij minder op te slaan. Zulke zaken zijn bij Beko altijd bespreekbaar. Het klantcontact is maatwerk – en dat werkt heel plezierig.”

BOOS
Ronny en Esther hebben een roerig jaar achter de rug. “Qua omzet was het een topjaar”, stellen ze meteen. “Het rendement is perfect geweest. Doordat we een gastvrouw hebben aangenomen met meer horeca-ervaring, die ook onze andere dames aanstuurt, is de gemiddelde besteding van onze klanten met dubbeltjes gestegen. Dat is natuurlijk heel positief.” Lastiger waren de wijzigingen op het gebied van personele bezetting. “We hebben een aantal winkeldames en ook twee bakkers moeten laten gaan. Dat zorgt voor onrust, ook omdat je natuurlijk op zoek moet naar vervanging. Uiteindelijk zijn we er als ondernemers én als bedrijf sterker uitgekomen. We hebben nu medewerkers in dienst die echt bij ons en onze visie passen. We hebben twee fantastische en zeer gastvrije winkeldames weten te vinden en konden uiteindelijk uit vijf bakkers kiezen. Een luxepositie. Met dit team kunnen wij vóóruit.”

De medewerkers bij Bakker Piet moet BOOS zijn: Betrokken, Ondernemend, Origineel en Spontaan. Die waarden zijn voortgekomen uit diverse trainingen en het meerjarenplan dat Ronny en Esther een aantal jaren geleden in samenwerking met Hanno Spanninga hebben opgesteld. “Na jaren van hard werken in zowel onze bakkerij als onze eigen supermarkt in Elspeet hebben we ons samen afgevraagd: hoe nu verder? Waar willen we heen? Wat willen we bereiken? En hoe gaan we dat doen?” Dat gesprek heeft geresulteerd in een verandertraject binnen het bedrijf. “Wij hebben vastgesteld dat we ons als Bakker Piet willen onderscheiden op het gebied van aandacht, beleving, gastheerschap en ambacht. Toen we alles goed voor onszelf hadden uitgewerkt, hebben we onze medewerkers bij elkaar geroepen en uitgelegd welke kant wij op willen met ons bedrijf. We hebben met iedere medewerker ook een persoonlijk gesprek gevoerd waarin cruciale vragen centraal stonden: wat heb je, wat mis je en waar wil jij naar toe? Sommige personeelsleden bleken niet met onze visie mee te kunnen of te willen. Daar hebben we nu dan toch echt afscheid van genomen. Om onze plannen goed te realiseren, moeten we álles binnen ons bedrijf professionaliseren. Wij willen nu borgen wat we inmiddels hebben bereikt en onze concurrentie een stap vóór blijven. Dat kan alleen met medewerkers die er net zo in staan als wij en die begrijpen waar wij heen willen.”

Nieuwbouw
Nu het team naar tevredenheid staat, breekt een nieuwe fase aan bij Bakker Piet. De lunchroom is dringend aan uitbreiding toe en ook de bakkerij kan veel meer vierkante meters gebruiken. Aanvankelijk was een flinke verbouwing van de huidige locatie het idee, maar afgelopen jaar hebben de ondernemers besloten de gehele bakkerij binnen afzienbare tijd te verplaatsen naar een locatie pal naast hun supermarkt een paar honderd meter verderop aan dezelfde doorgaande weg door Elspeet. “We hebben grond aangekocht waarop we een gloednieuwe bakkerij, inclusief winkel en lunchroom gaan neerzetten”, vertelt Ronny enthousiast. “Er is een grote parkeerplaats en veel loop van consumenten. We hebben nu zo’n twaalf- tot dertienhonderd klanten per week, maar verwachten dat we daar gemakkelijk kunnen doorgroeien naar vijftien- tot zestienhonderd klanten. Het gaat er zeer uitnodigend uitzien en levert de klant optimaal gemak.” Met een beetje geluk kan er in 2019 gebouwd gaan worden. “Tot die tijd moeten we roeien met de riemen die we hebben”, lacht het paar. “Wij leven al met ons hoofd in de nieuwe wereld, maar we moeten nog heel even geduld hebben.”

Speciale bezorging
Een deel van de grondstoffen in het bedrijf komt via eigen distributiekanalen binnen. Het gaat om graan van akkers rondom Elspeet, dat door een lokale molenaar in Hulshorst wordt gemalen en waarvan Bakker Piet het exclusieve assortiment Puur Veluws bakt. De rest wordt overwegend door Beko Groothandel geleverd. “We zijn weleens aan het shoppen geweest, maar keren uiteindelijk altijd weer bij Beko terug”, vertelt Ronny eerlijk. “Het onderlinge contact voelt plezierig en ze denken goed met ons mee. De lijntjes zijn kort en de service is uitstekend. Uiteindelijk is het ook een vertrouwenskwestie. Ik gooi mijn leverancier niet meer voor een paar dubbeltjes aan de kant.”

Esther herinnert zich nog goed dat ze afgelopen jaar rondom kerst verpakkingen voor appelbeignets tekort kwamen. “We hebben gebeld en het zou nog diezelfde dag vóór zes uur ’s avonds worden afgeleverd. Toen de bestelling maar niet arriveerde en we nog eens belden, bleken onze verpakkingen bij een andere Bakker Piet in Rijswijk te zijn bezorgd! Nog diezelfde avond is iemand van Beko Groothandel persoonlijk de juiste verpakkingen bij ons komen brengen. Dat vind ik ongelooflijke service. Leveranciers die zich in drukste tijd van het jaar op die manier waarmaken, vergeet je nooit meer.”

Terug naar overzicht