Bakker Hein Beerse helpt Beko koers te houden

28 februari 2019 |

‘Goed en goedkoop inkopen is van groot belang’

De bakkerij van Hein Beerse in Alkmaar wordt tweemaal per week beleverd door Beko Groothandel. De medewerkers houden zelf in de gaten wat zij moeten bestellen voor die week en geven dat online aan Beko door. Het verloopt tot grote tevredenheid van Hein Beerse, die naar eigen zeggen ‘honderd procent’ klant is bij Beko. Sinds afgelopen najaar zit hij bovendien in de ledenraad van de coöperatie. “Ik wil Beko helpen om koers te houden.”

door Linda van ’t Land

Hein Beerse kan het zich nog goed herinneren: de vergaderingen van Beko, waar hij vroeger met zijn vader mee naartoe mocht en waar je dan een envelop ontving. “Dat was wat! In de envelop zat een brief met daarop vermeld wat je dat jaar als bonus vanuit de coöperatie zou ontvangen. Natuurlijk was dat een mooi geldbedrag. Maar het ging ook om het gevoel: hoe meer je ontving, hoe meer je dus had afgenomen en hoe beter het klaarblijkelijk met je eigen bedrijf ging. Die uitkering van Beko in mei was echt de kers op de taart.”

De tijden zijn veranderd. Maar Beko is nog altijd een coöperatie, die voordeel biedt aan haar leden. “Dat feestelijke gevoel heb ik altijd bij me gehouden”, bekent Beerse. “Het coöperatieve gedachtengoed is bij mij diep ingesleten. Maar ik zie dat gedachtengoed tegelijkertijd ook afkalven. De bonus is tegenwoordig voor een groot deel verrekend in de korting die we als leden krijgen, waardoor je je er minder bewust van bent. En de binding met de vereniging vanuit de leden wordt steeds kleiner. Veel mensen zien Beko als de plaatselijke voetbalclub: het bier moet koud zijn en de douches warm, anders gaan we klagen. Maar zo werkt het niet bij een coöperatie. Ik vind dat een gevaarlijke ontwikkeling.”

Ledenraad

Het is vanuit deze betrokkenheid dat Hein Beerse afgelopen najaar opnieuw zitting heeft genomen in de ledenraad van Beko. “Ik wil bewaken waarvoor we zijn opgericht. De oorsprong van Beko ligt in goed en goedkoop inkopen van grondstoffen. Dat blijft nog steeds van ongelooflijk groot belang. Ga maar na: de winst in je bedrijf wordt bepaald door enerzijds personeelskosten en anderzijds de kosten voor je grondstoffen. Inkoop is dus idioot belangrijk. Ik wil dat Beko, ook als groot instituut waar inmiddels allerlei krachten spelen, altijd de ambachtelijke bakker voor ogen houdt. Daarom ben ik lid geworden van de ledenraad. We willen meer betrokkenheid creëren vanuit de leden, zodat besluiten vanuit het bestuur meer draagvlak krijgen.”

Familiebedrijf

Beerse is opgegroeid in het bakkersbedrijf, dat zijn overgrootvader al begon aan het begin van de vorige eeuw. Enkele jaren geleden is het bedrijf uitgeroepen tot Hofleverancier. “Een hele eer”, vindt de Noord-Hollandse bakker. “Hofleverancier zijn betekent niet alleen dat je een oud familiebedrijf bent, maar ook dat je van onbesproken gedrag bent, een goede reputatie in de regio hebt en je onderscheidt door kwaliteit. De toekenning van het predicaat straalt af op onszelf en onze medewerkers – en dat stralen wij op onze beurt weer uit richting onze klanten.”

Zijn vader zette een ventersbedrijf om in twee winkels; zelf heeft Hein er inmiddels zeven. Zijn zoon en dochter, 27 en 23 jaar oud, staan klaar om het stokje over te nemen als vijfde generatie. “Geweldig”, vindt Beerse dat. “Vroeger rolde je soms zo het bedrijf in, maar tegenwoordig maken je kinderen heel bewuste keuzes. Zij willen bovenal doen wat ze leuk vinden. Dat ze daarover goed hebben nagedacht en dan samen voor ons familiebedrijf kiezen, stemt natuurlijk zeer trots.”

Onderscheidend vermogen

Al van oudsher is Beerse ‘honderd procent’ klant bij Beko. “Ik neem alles bij hen af: van grondstoffen en machines tot verpakkingen. Maar dat wil niet zeggen dat ik niet shop. Ik ben geen klant ten koste van alles; ik kijk ook bij de concurrent. Ik moet als ondernemer namelijk óók vechten voor iedere euro die ik binnenhaal. Dus als ik zie dat iets elders goedkoper of beter is, laat ik dat Beko weten.”

Hij is positief over de samenwerking met de verschillende Beko-bedrijven. “Laatst kreeg ik een accountmanager vanuit Beko Verpakkingen over de vloer. Hij heeft heel actief meegedacht over welke verpakking bij welk product past. Kijk, dáár zit ik op te wachten! Als bakker moet je van heel veel verschillende markten thuis zijn: van grondstoffen tot en met verkoop en verpakkingen. Dan is het fijn wanneer mensen met je meedenken. Verpakking biedt onderscheidend vermogen en daar moet ik het als ambachtelijke ondernemer echt van hebben.”

De kracht van zijn bedrijf ligt volgens Beerse vooral ook in het feit dat ze ondanks de groei heel nadrukkelijk een ‘boerenbakker’ zijn gebleven. “Klanten komen hier óók voor het contact met onze meiden. Dat vind ik een echte meerwaarde. We hebben dan ook vreselijk lange dienstverbanden: laatst nog was iemand vijftig jaar in dienst! Ze werd 65 jaar en vroeg heel bedremmeld of ze nu weg moest. Welnee, zolang iemand er zin in heeft, is ‘ie bij ons welkom. We vormen het familiebedrijf met elkaar – bloedband of niet.”

Groter groeien is niet per definitie de ambitie van Hein Beerse. “Ik wil gewoon een héél mooi bedrijf hebben, waarin de dingen gaan zoals ik dat graag wil. Dat is op zichzelf al uitdagend genoeg. Het aantal winkels is voor mij van ondergeschikt belang. Als we maar die bakker op de hoek zijn, die zijn klanten persoonlijk kent en waarvoor mensen graag even omlopen. Omdat ze onze producten van topkwaliteit vinden, maar ook omdat je fijn wordt geholpen en echt wordt gezien. Als we onze klanten iedere dag weer dát gevoel kunnen meegeven, dan heb ik mijn doel bereikt.”

Terug naar overzicht

Bekijk ook:

06 november 2019
04 november 2019
31 oktober 2019
31 oktober 2019